Program - JAK SE DĚLÁ TANEČNÍK

První verze scénáře k programu Jak se dělá tanečník - který by měl být zároveň náborem ve školách...

Před prázdninami to dostanete na papíře, ve čtvrtek 5. 11. se dopoledne generálkuje a v pátek jeden naostro! :-)

 

Jak se dělá tanečník

  • výchovný program připravený tanečníky z TK CrossDance z Kolína

  • obsah:

      • LA formace děti

      • LA formace mládež

      • Moderna 18 Angeles

      • dětský pár Lukáš Hubst + Adéla Bukačová

      • juniorský pár Lukáš Bříza + Žaneta Zborníková

      • mládežnický pár Jirka Vácha + Eliška Semrádová

      • módní přehlídka

      • rozsah, komunikace a vedení v tan. páru, důvěra v páru, gesta, mimika a výraz

  • interaktivní prvky:

      • porota pro improvizovanou soutěž

      • padačky

      • diskuze

  • moderují:

      • Míša Martínková (holka),

      • Kuba Říha (suchar),

      • Dario Cadorini (tanečník),

      • Jožka Vostrý (vostrý teenager)

 

  • vystupují:

 

  • délka: cca 45 minut

 

 

 

  1. VERZE 1

P: Kam jdeš?

D: Na tancování, na trénink…

P: Cožee? (s výsměchem) Nejsi na hlavu?

Pošťuchují se – schyluje se ke rvačce, tu rozežene moderátorka

M: Ale kluci, přece byste se nervali… no víte (obrátí se i k publiku), o tanci kolují různé pověry a mýty – a my jsme si připravili takový program, který by vám měl přiblížit – o čem tanec vlastně je – jak se „vyrábí“ takový tanečník, co tanec obnáší a co nám přináší…

K: Ano – a od toho jsem tady já! Nastudoval jsem všechnu teorii o tanci – o jednotlivých stylech, o historii, o obsahu i formě…

M: Tady Jakub Suchar chce říct to, že slovo tanec je strašně široký pojem. Určitě znáte BALET (luskne prsty a socha baletky či baletky se rozpohybuje, snad i s hudbou) neboli klasický tanec, blízko něj stojí MODERNA (opět luskne a tanečnice se rozpohybuje), moderna se mezi laiky často plete s DISCEM – i když s ním má máloco společného… Disco si můžete buď prostě pařit na diskotéce (luskne a všichni přítomní tanečníci začnou na hudbu pařit – Suchar se bude chytat za hlavu a sténat, pak hudbu utne), DISCO se však může tančit také závodně (opět lusknutí a ukázka), tančit můžete například také ROCK AND ROLL (lusknutí a ukázka), v dnešní době je velice moderní HIP HOP a BREAK DANCE (lusknutí a ukázka) a my se věnujeme hlavně tanci STANDARDNÍMU (ukázka) a LATINSKO – AMERICKÉMU (opět lusknutí a ukázka)…

K: Ke každému stylu mám několik stránek velice, ale velice zajímavých informací… Tak začnu baletem. ( v ruce má obrovské stohy papírů) Balet má své kořeny v renesanční Itálii, ale byl zvláště formován Francií balet de cour. Řeč! Poezie! Píseň! Průvod! Výzdoba a kostým. (vyprávět hodně expresivně) V 17.století za panování Ludvíka XIV, který byl vášnivý tanečník se na základě jeho rozhodnutí začal balet vyvíjet jako oddělená umělecká forma. Král …

M: kroutí hlavou, je celá šedivá – to nevím, jak zahraješ, Miky zapíská na píšťalku a naběhne dětská formace

  • JÁ TAK RÁD TRSÁM TRSÁM, dětská LA formace

M: (spokojená, že někdo Suchoše utnul) Viděli jste latinsko – americkou formaci dětí. (Otázka pro Miky) V čem je rozdíl mezi párovým tancem a formacemi, co se ti na formacích líbí? (Miki odpovídá – spíš nepřipraveně)

K: Ano, šikovné děti (jen tak mimochodem)– jen bych chtěl podotknout, že na lidi se nehvízdá ani nepíská! (hrozí prstem) To by si mladá slečna měla zapamatovat…!!!

M: Slečna si to pamatuje … (a odvádí Suchara z parketu, přichází opět Teenager a Šprt)

P: Hele, dobře, dobře – nevypadá to špatně, ale na mě jsou tyhle holky přece jen trošku malý... :-)Máte i nějaké většíííí?

D: Tak to bys koukal, kamaráde… (uznale a chlubivě)

P: No, samý šprtky, co? Nebo jedno EMO vedle druhýho… (s posměchem)

D: Hmmm… (a začíná akční módní přehlídka holek v soutěžních šatech)

  • MÓDNÍ PŘEHLÍDKA TANEČNÍCH ŠATŮ

K: se během přehlídky potí, utírá si čelo, sundává si brýle – je pohoršen…

D+ P: sledují

P: No, hele, možná že mě to začíná i zajímat! Ale – nejsem na tancování zase až moc starý?

K: S tancem je samozřejmě nejlepší začínat co nejdříve. V co nejranějším věku, dokud je tělo ohebné a pružné – (může do Pepy píchat ukazovátkem) - začít je nejlepší s nějakou pohybovou přípravkou…

M: (ho přeruší – důrazně). Kecá! Nikdy není pozdě začít.

 

K: No, ale čím dříve, tím léépe – kolegyně! (kará ji a přivádí na parket dětský pár

  • Ukázka chachy nebo jivu (Lukáš Hubst + Adélka Bukačová)

(Adélka zakončí ukázky v provazu, pak vyskočí, podleze Pepovi pod nohama a odejde z parketu)

P: Fíha – A to bych taky musel – takový to na konci? To teda neee! (vyděšeně)

M: Pohybový rozsah je pro tanečnice důležitý. (nabíhají holky na provazy a rozštěpy) Ale i tady platí, že všechno se dá natrénovat…

  • UKÁZKY POHYBOVÉHO ROZSAHU TANEČNIC

(Pepa i Dario obcházejí, koukají, hodnotí, pak zkouší a kroutí hlavou, pak se začínají vytahovat silou…)

M: No tak jste se pobavili – a teď zmizte. Musíme trénovat. Tak holky jedem. (kousek improvizovaného tréninku HolkyDancu, jedna z holek to vede, peskuje druhé, opakují stále jeden úsek…)

  • MODERNA 18 ANGELES

P: Mno, dobrý! A líbí se mi, že jsou ty vaše tanečnice hubené! To se asi musíte hodně udržovat, hlídat si váhu a držet diety, co? (na Míšu a další tyčky z klubu)

M: a holky jsou nasupené…

D: Tak to tě musím zklamat – moc hubená tanečnice je k ničemu! Holky potřebují mít sílu a energii a většina z nich má trenérem přikázáno spíš trošku přibrat, aby se po parketu neploužily, než ubrat. Sice se s tím pak musíme tahat – ale hladové jsou nemotorné a ještě k tomu protivné!

M: Ještě z nás udělej anorektičky, frajere! (na Pepu a odchází se převléct do Phantoma)

P: Jsem snad nic neřek…! No a jak jsi to myslel, že se s nima musíte tahat?

D: Jako v různých figurách – ve zvedačkách, padačkách apod., koukej! – (pozve na parket tanečníky)

  • UKÁZKY ZVEDAČEK A PADAČEK

K: Ehm, já myslím, že je tu čas na nějakou teorii. Konkrétně na charakteristiku jednotlivých latinsko – amerických tanců… Takže samba.Ehmm… Samba je tanec pocházející z brazilských karnevalů, je to nekončící vlna pohybů, smyslnosti a elegance. Do Evropy přišla… (začne hrát hudba a naběhne Lukáš a Žaneta, u druhého stupně Jirka s Eliškou)

  • UKÁZKA SAMBY

K: Druhým soutěžním tancem je chacha. (rozhlédne se kolem, zda ho někdo opět nepřeruší). Její kroky jsou na doby s výrazným pohybem a napětím kolen v mezidobách…( opět se rozhlédne) Váha je vepředu, na bříškách chodidel… (přepadne ho Míša ukradne mu mikrofon…)

M: chacha je flirt, tanec s trochou drzosti a koketnosti…, (přichází Žaneta a Lukáš a začínají chachu, u druhého stupně i Jirka s Eliškou)

  • UKÁZKA CHACHY

K: No – rumbu bychom mohli vynechat, ne?!

M: No to teda ne! Rumba je tanec, který má vyjadřovat milostnou hru…

P: (skočí jí do řeči) Sem s tím! S tou rumbou! (přicházejí Jirka a Eliška)

  • UKÁZKA RUMBY

M: Paso doble je španělským tancem, který vyjadřuje atmosféru býčích zápasů. Partner je toreador a partnerka nikoliv býk, jak se někdy špatně traduje, ale muleta – šátek, kterým toreador máchá.

K: Některá partnerka je i tak spíš býk než muleta! (přichází Lukáš se Žanetou a Jirka s Eliškou)

  • UKÁZKY PASA DOBLE

K: Posledním soutěžním tancem je jive. Původ tohoto tance je spojen s černochy na jihovýchodě USA. Po smrti královny Viktorie…

M: (skočí mu do řeči) – Stačí myslím říct, že je to živý tanec – kamaráda s kamarádkou… ( přichází opět oba páry)

  • UKÁZKY JIVU

M: Chtěla jsem vám vysvětlit, jak je to s tanečními soutěžemi, že existuje složitý postupový systém kategorií a tříd – ale napadlo mě, že si spíš na tu soutěž zahrajeme –a někteří z vás budou porotci!

(kluci rychle vyberou 5 porotců z řad dětí)

M: Jste porota na taneční soutěži a máte vybrat nejlepší taneční pár! Hodnotíte za 1. výraz – jak na vás tanečníci působí, jak se tváří apod., za 2. rytmus – zda podle vás tančí do hudby nebo ne a za 3. ruce – jestli tanečníkům ruce neplandají či nevisí… Je to jen zlomek toho, co hodnotí opravdoví porotce, ale uvidíte, že to nemají vůbec lehké. Na parket pozvu naše herce a soutěž může začít…

(přicházejí malé páry, které mají dopředu rozdané role – jeden pár tančí správně – druhý špatně, třetí tak napůl Jája a Pája – Láry Fáry – Miky a Ziky)

  • IMPROVIZOVANÁ SOUTĚŽ S HODNOCENÍ POROTY

...................................................................................................................

V PŘÍPADĚ ČASU

M: tanečník – tanecčnice, kluk a holka - taneční pár – to je takové minidružstvo, soutěžní jednotka – je to tvor o 2 hlavách a 4 nohách…

K: Tvor? (znechuceně…)

M: Jasně! Musí spolu vycházet, důvěřovat si, vzájemně se podporovat. Jinak nic nedokážou… Tanec je párový sport. A jak těžké je např. důvěřovat partnerovi si teď můžeme ukázat…

(starší kluci chytají menší holky, v případě času vodí partnerky, které nevidí, vše vyzkouší jeden dobrovolník)

...............................................................................................................

M: Tak a bude zvonit. Další hodinu asi nemáte tanec, ale češtinu, matiku nebo zemák – tak se s vámi posledním vystoupení rozloučíme – ale doufáme, že jste o trošku víc pronikli do světa tance – do našeho světa. Tenhle program pro vás vytvořili tanečníci z CrossDance, aby zbořily mýty a pověry, ale také pro to, aby vás přilákaly do svých řad. Pokud máte chuť to s námi zkusit – přijďte kterýkoliv den v týdnu do naší TANČÍRNY na Husově náměstí hned za podchodem a přijďte si s námi zatančit, budeme se těšit. A teď Phantom – úspěšná mládežnická formace, která na mezinárodním tan. festivalu v Itálii obsadila 2. místo…

P: (má pod drsným oblečením kostým – nebo se aspoň částečně převlékne – viditelně a před diváky – vystoupí z role – to samé Kuba – sundá si brýle a sundá škrobenou košili, Míša ho s úsměvem vezme za ruku a postaví se do formace – aby všichni vystoupili z role a stali se zas sami sebou)

  • PHANTOM

 

 

Diskusní téma: Program - JAK SE DĚLÁ TANEČNÍK

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek